05 November 2010

Oppskrift snøkrystall


Jeg har en førjulsgave til deg. En helt gratis hekleoppskrift på en nydelig snøstjerne som du kan dekorere med til jul. Den blir flott både på treet og i vinduet, og kanskje andre steder også? Det er den flinke heklerinna Sarah Craig som har laget oppskriften. Den har jeg oversatt til norsk og fått lov til å poste her. Håper den kan være til glede for alle dere som er i gang med å forberede julen, og som har krøllet seg opp i sofaen for å pause med hyggelige førjulsaktiviteter. Den engelske orginale oppskriften finner du her.

Snøkrystall à la Sarah

Forkortelser:
lm - luftmaske
kjm - kjedemaske
fm - fastmaske
m - maske
hkr - heklekroken
*....* - markør for gjentagende tema

Snøkrystallen hekles i løpet av to runder. Første runde er luftmaskekjeden. I neste (og siste) runde hekles det et tema som gjentas 6 ganger.

Runde 1: 8 lm, fest med 1kjm i første lm for å lage en ring.
Runde 2:
lm, 1fm i ringen.
* 6 lm, kjm i 3.lm fra hkr,
5 lm, kjm i 5.lm fra hkr,
7 lm, kjm i 7.lm fra hkr,
9 lm, kjm i 9.lm fra hkr,
7 lm, kjm i 7.lm fra hkr, kjm i basen til motstående 7lm-kjede,
5 lm, kjm i 5.lm fra hkr, kjm i basen til motstående 5lm-kjede,
3 lm, kjm i 3.lm fra hkr, kjm i basen til motstående 3lm-kjede,
3 kjm ned lm-kjeden mot ringen,
1 fm i ringen,
6 lm, kjm i 3.lm fra hkr,
3 lm, fm i ringen*
Gjenta fra * til * før å lage tilsammen 6 store og små spisser i stjernen.
Avslutte runden med en kjm i første lm. Hekle eventelt en lm-kjede for oppheng. Ferdig!

Hvis det er noe som er uklart, eller du trenger hjelp til å forstå mønsteret, er det bare å ta kontakt, enten i kommentarfeltet, eller på mail.

Ønsker deg en koselig førjulstid!

- Rutheart -

PS! Har du laget en snøkrystall? Vis oss den ved å legge inne linken i skjemaet under:




4 comments:

  1. Hei Ruthus
    Så flink du er å skrive fint, morsomt, koselig og kunstnerisk. Mange koselige ting å gjøre. Kanskje jeg kan begynne med moe. Har lyst, men jeg har jo alt mulig allerede. Men, klem og det er så morsomt å se hva du gjør. Mamma

    ReplyDelete
  2. Så morsomt og koselig, kunstenerisk og fint skrevet. Fine og inspirerende bilder. Du er så flink. Klem fra mamma.

    ReplyDelete
  3. Nydelige alle sammen. Tusen takk for oppskriften på denne:)

    ReplyDelete
  4. Tusen takk for at du deler oppskrifta :) Jeg har linket hit fra min blogg, og ta gjerne en titt på mitt snøkrystall:
    http://strikkelene-mitthobbyrom.blogspot.com/2011/11/jeg-gjr-ting-jeg-ikke-kan-del-2.html

    Ha en fantastisk advent :)

    Lene Sofie

    ReplyDelete

Tusen takk! Jeg blir veldig glad for din kommentar:-)